Poniedziałek XXXIV tygodnia okresu zwykłego, Wspomnienie dowolne Św. Katarzyny Aleksandryjskiej, Bł. Marii od Pana Jezusa Dobrego Pasterza; 25 listopada 2024
OAZA NAGÓRKI WITA

ZNAK ROKU 2008
HASŁO ROKU 2008:CZYŃCIE UCZNIÓW

"Jezus przyjdzie nas odnaleźć jakkolwiek daleko będziemy
i przemieni nas w ogniu miłości."
Św. Teresa od Dzieciątka Jezus

Lk 2,21-38

OJCIEC ŚWIĘTY JAN PAWEŁ II
1920-2005

RUCH ŚWIATŁO - ŻYCIE = OAZA
MENU
STRONA GŁÓWNA
NEWSY
ANIMATORZY
co to jest OAZA?
OJCIEC OAZY
OAZA DZIECI BOŻYCH
GALERIE
DOKUMENTY
KALENDARIUM
KSIĘGA GOŚCI
NAPISZ DO NAS
ŚWIADECTWA
NASZE ARTYKUŁY
LINKI
FORUM
NASZ CHAT
RADIO FOS-ZOE

"Ruch ten ma swoją historię, która bierze początek z czasów przedsoborowych. Rozwija się on dość prężnie w polskim Kościele. Ostatnio rozszerza się także w Czechach, Niemczech i na Słowacji. Występuje też pod nazwą „ruch oazowy”. Główny akcent kładzie na formację. Jego celem jest prowadzenie osób ku dojrzałości chrześcijańskiej i realizacji soborowego modelu parafii. Do ruchu Światło – Życie może włączyć się każdy katolik: dzieci, młodzież i dorośli; osoby żyjące samotnie i w małżeństwie; laikat, członkowie zakonów i duchowieństwo; młodzież pracująca i studiująca.
Program formacyjny jest dostosowany do wieku i stanu uczestników. Znakiem ruchu są dwa greckie słowa wyjęte z Biblii Fos – Zoe, czyli „Światło – Życie”, splecione nierozdzielnie w kształcie krzyża. Znak ten oznacza ideał chrześcijańskiej dojrzałości, polegającej na stawaniu się „nowym człowiekiem”. Przyjęty znak wskazuje na metodę formacji – poznawanie siebie w świetle Ewangelii Chrystusa i kształtowanie życia w duchu Bożego Objawienia.
Spotykać się z tym światłem i doznawać takiego życia można na oazie, czyli 15-dniowych rekolekcjach wakacyjnych, opartych na tajemnicach różańca, prowadzonych metodą przeżyciową. To, co jest przedmiotem rozważań w homilii i w codziennym programie, uczestnicy rekolekcji starają się wcielać w życie. Poznany model życia mają przenosić do swojej parafii.
Program dnia oazy, na który składają się nie tylko ćwiczenia duchowe, osobista modlitwa, wspólnie przygotowywana i przeżywana liturgia, ale także nauka (szkoła apostolska, studium Pisma świętego), zabawa (pogodny wieczór), śpiew, służba innym i wycieczki (wyprawa otwartych oczu), daje wiele okazji do praktycznego wypełniania przykazań miłości Boga i człowieka.
Oaza, jako metoda rekolekcji, wymaga kontynuacji. Dlatego uczestnicy jej po powrocie do swoich środowisk, spotykają się każdego tygodnia w małych grupach, aby wspólnie rozważać Pismo św., pogłębiać własną formację chrześcijańską i wzajemnie się umacniać zgodnie z Ewangelią.
W wakacyjnej oazie i na terenie parafii uczestnicy ruchu wychowują się do współodpowiedzialności za Kościół. Istotą tej formacji jest wspólnotowość z Chrystusem i braćmi ze świata. Starają się przez wiarę i miłość wyrażoną w modlitwie, cierpieniu, ofierze i służbie odpowiadać na wezwanie pana oraz przyczyniać się do wzrostu Kościoła.
Przeżywanie Kościoła rodzi pragnienie służby, czyli diakonii po linii otrzymanego charyzmatu. Diakonia podejmuje w parafiach konkretne zadania i stara się przez to być żywym i dynamicznym Kościołem.
Ruch przeżywa siebie jako dar Ducha Świętego dla Kościoła, któremu chce służyć na wzór Chrystusa-Sługi. Członkowie ruchu oddają swoje życie Jezusowi poprzez specjalny charyzmat, chcąc w ten sposób realizować we współczesnym świecie zbawczy plan Boga. Przykładem życia dla członków ruchu jest Maryja, Służebnica Pańska. Ona przyjęła Jezusa i na stałe się z Nim zjednoczyła.
Ruch wyrósł z wakacyjnych rekolekcji organizowanych dla ministrantów (1954) przez ks. Franciszka Blachnickiego (1921 – 1987), którego proces beatyfikacyjny został rozpoczęty w Katowicach (1995). Zastosował on metodę wychowania w małych grupach. Chodziło o przeżycie idei „dziecięctwa Bożego”. Kontynuacja wakacyjnych rekolekcji ministranckich trwałą potem przez cały rok szkolny.
W dalszej kolejności wydarzeń podobną metodę zastosował w rekolekcjach dla dziewcząt ze szkół podstawowych, potem młodzieży i dorosłych, sióstr i braci zakonnych, osób samotnych z laikatu i księży, małżeństw i rodzin. Dalsza formacja ukierunkowuje do podejmowania różnorodnych diakonii w Kościele i przechodzi w permanentną formację pogłębiającą.
Ruch stanowi do dziś zjawisko religijne. Zwraca uwagę nie tylko teologów, ale także psychologów, socjologów i katolickich pedagogów. Interesujący jest fakt, że skupia on znaczną liczbę młodzieży ze szkół średnich, a więc w takim wieku, w którym często stroni się od form religijnych i wierności Kościołowi. Ruch nie jest kopią zachodnich grup modlitewnych, ale polskim modelem odnowy życia religijnego.
Ruch Światło – Życie posiada swoje pisma o zasięgu ogólnopolskim: dwumiesięcznik „Oaza” i kwartalnik „Domowy Kościół”. Centrum ruchu znajduje się w Krościenku nad Dunajcem (ul. Kościuszki 28)."
Fragment z książki pt. Pedagogika dla Teologów.

Góra